All pictures & stories credit to the right owner. It's not mine. I'm just sharing it with you.

Tuesday, October 26, 2010

Merapi mula meletus

Penduduk dekat gunung cedera kena debu panas

GUNUNG MERAPI: Gunung berapi yang menunjukkan tanda meletus kuat akhirnya memuntahkan debu panas semalam menyebabkan 20 penduduk cedera.

Saintis memberi amaran bahawa tekanan yang terkumpul dalam kawah mungkin menyebabkan letusan terkuat dalam tempoh beberapa dekad lalu.
Seorang wartawan AP menyaksikan sehingga 20 orang menerima rawatan akibat kecederaan mereka.

Subandriyo, ketua pakar gunung berapi di kawasan itu berkata, Gunung Merapi mula meletus jam 5.02 petang waktu tempatan diikuti, kedua pada jam 5.19 petang waktu tempatan dan ketiga jam 5.34 waktu tempatan. Ia menggelodak dan mengaum selama beberapa jam.

“Bunyi kuat di gunung itu berlaku agak lama, mungkin 15 minit. Selepas itu, kepulan debu panas mula melonjak ke udara,” kata Sukamto, petani yang belum meninggalkan kediamannya di lereng gunung berkenaan.

Saintis memberi amaran tekanan yang terbina di bawah kawah lahar merapi mungkin mencetuskan letupan paling berkuasa sejak beberapa tahun lalu.
“Kekuatan tekanan semakin meningkat. Kami harap ia dapat dilepaskan perlahan-lahan. Jika tidak, letusan kali ini mungkin paling kuat sejak bertahun-tahun lalu,” kata pakar gunung berapi, Surono.

Ribuan penduduk di cerun gunung sudah dipindahkan. Namun, kebanyakan yang berpindah ialah orang tua dan kanak-kanak sementara dewasa tinggal untuk menjaga rumah dan ladang.

Pada 2006, muntahan gas dan batu panas di lereng gunung Merapi menyebabkan dua kematian. Letusan pada 1994 pula membunuh 60 orang manakala 1,300 terkorban dalam letusan pada 1930.

Agensi berita Antara melaporkan, dua mangsa debu panas sudah dirawat di Rumah Sakit Panti Nugroho, Pakem. – AP/Agensi

sumber ; www.bharian.com.my

0 comments:

Post a Comment

free counters

My Blog List

Archive

Labels

 

sharing is caring | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates