All pictures & stories credit to the right owner. It's not mine. I'm just sharing it with you.

Friday, December 24, 2010

HKLBR mencatat kejayaan besar mencecah kutipan RM5 juta.

JIKA filem Ngangkung mencatat rekod tertinggi kutipan filem Melayu, sekali gus membawa kejayaan besar kepada MIG Productions Sdn Bhd, satu lagi genre komedi seram, Hantu Kak Limah Balik Rumah (HKLBR) juga menjadi kebanggaan Tayangan Unggul Sdn Bhd apabila memberikan pungutan paling tinggi buat mereka.

Ngangkung arahan Ismail Bob Hasim yang ditayangkan di pawagam sejak 25 November lalu mencatat kutipan lebih RM8 juta selepas lima minggu tayangan untuk mengatasi rekod yang dipegang Adnan Sempit juga terbitan MIG dengan kutipan RM7.8 juta.

HKLBR arahan Mamat Khalid yang ditayangkan sejak 9 Disember pula mencecah angka RM5 juta pada Khamis lalu dan mencipta rekod paling tinggi dicatat filem terbitan Tayangan Unggul/Astro Shaw setakat ini.

Ini adalah filem ke-27 Tayangan Unggul manakala filem lain yang turut mencatat kejayaan besar ialah Lagenda Budak Setan (LBS) arahan Sharad Sharan de�ngan RM4.34 juta dan Papadom arahan Afdlin Shauki (RM3.5 juta).

Katanya, walaupun yakin garapan terbaru Mamat itu menghiburkan dan mampu menarik perhatian penonton, pihaknya tidak menyangka ia mampu mencatat fenomena besar.

“Saya bangga kerana HKLBR berjaya menarik masyarakat yang selama ini tidak berminat dengan filem Melayu. Ketika promosi di Ipoh, Perak, saya bertemu penonton yang mengakui tidak menyaksikan filem Melayu sejak 19 tahun lalu, tetapi tertarik untuk menonton HKLBR apabila mendengar kehebatannya daripada rakan.

“Ternyata dia gembira selepas menonton filem ini kerana ia tidak mengecewakan dan cukup berbaloi. Ramai memaklumkan mereka menontonnya lebih dari sekali.

“Apa yang lebih membanggakan pada awalnya filem ini ditayangkan di 46 panggung, tetapi selepas beberapa hari tayangan, ada permintaan daripada dua panggung di Taiping dan Brunei.

“Walaupun beberapa filem ditayangkan selepas HKLBR seperti Aku Masih Dara (16 Disember) dan Janin menyusul (23 Disember), filem dibintangi Awie, Johan Raja Lawak, Ummi Nazeera dan Zainuri Misfar masih ditayangkan di pawagam,” katanya.

Mengenai rahsia kejayaan HKLBR, Gaya mengakui ada banyak faktor yang membantu terutama ceritanya yang menarik dan filem Mamat sudah mempunyai pengikutnya sendiri.

“Kedua, sokongan daripada penonton Zombie Kampung Pisang yang turut mencatat kejayaan membanggakan dengan kutipan RM2.8 juta serta dibantu faktor lain seperti barisan pelakon dan juga strategi promosi yang lebih terancang.

“Selain kejayaan HKLBR, dua lagi filem kami yang mencatat kejayaan besar tahun ini ialah LBS dengan kutipan RM4.34 juta dan filem komedi bahasa Mandarin, Woo Hoo (RM4.2 juta). LBS ditayang 3 Jun lalu manakala Woo Hoo (14 Mei).

“Untul 2011, sebanyak 10 filem sudah siap dan bersedia untuk tayangan dimulakan dengan filem seram arahan James Lee, Sini Ada Hantu pada 10 Februari.

“Filem lain yang sudah siap ialah Cun arahan Osman Ali menggandingkan Maya Karin dan Remy Ishak, Seru arahan Pierre Andre, Tolong Awek Aku Pontianak (James Lee), Misteri Jalan Lama (Afdlin Shauki) dan Apokalips (Mamat Khalid),” katanya.

Gaya bangga kerana industri filem tanah air menunjukkan perkembangan yang sangat baik sejak dua tahun ini apabila banyak filem diterbitkan hingga satu filem ditayangkan selang seminggu sepanjang November dan Disember.

Katanya, dengan kehadiran banyak filem yang sedia ditayangkan pada 2011, tidak mustahil filem Melayu ditayangkan selang seminggu sepanjang tahun.

sumber : www.hmetro.com.my

0 comments:

Post a Comment

free counters

My Blog List

Archive

Labels

 

sharing is caring | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates