All pictures & stories credit to the right owner. It's not mine. I'm just sharing it with you.

Wednesday, October 6, 2010

Sinar FM kekal nombor satu

Era duduki tempat kedua, Hot FM mengejar di tangga ketiga

RADIO Sinar FM, terus teguh mempertahankan kedudukannya sebagai stesen radio berbahasa Melayu nombor satu buat kali kedua berturut-turut dengan catatan purata 4.22 juta pendengar.

Kedudukan Sinar FM juga dilihat semakin kukuh apabila jumlah pendengarnya bertambah sebanyak 120,000 musim ini. Pada musim lalu, radio ini mengumpul 4.1 juta pendengar.
Berada di belakang stesen yang mengetengahkan konsep retro itu juga adalah stesen radio milik AMP Networks iaitu ERA dengan jumlah 4.15 juta pendengar. Manakala stesen radio Hot FM milik Media Prima Berhad (MPB) yang pernah muncul sebagai stesen nombor satu tahun lalu pula ketinggalan agak jauh dengan 3.55 juta pendengar untuk kedudukan di tempat ketiga.

Sementara itu, stesen radio Suria FM pula terus mengekalkan kedudukannya di tangga keempat dengan catatan 1.88 juta pendengar. Biarpun ketinggalan agak jauh berbanding tiga stesen radio utama, peratusan pendengar Suria FM turut bertambah.

Bagi slot pagi, Sinar Pagi kelolaan Khairil Rashid atau Krill bersama-sama Raja Azura (K.E) dan Salih Yaccob (S.Y) juga nampaknya terus unggul apabila sekali lagi berjaya mempertahankan kedudukan mereka sebagai program paling menjadi pilihan utama di waktu pagi dengan catatan 2.2 juta pendengar.

Program kelolaan Aznil, Ray dan Haniff juga nampaknya semakin diterima pendengar apabila mereka berada di belakang Sinar Pagi dengan 2 juta pendengar, menjadikannya rancangan sarapan kedua popular di Malaysia.
Kedudukan radio berbahasa Inggeris pula nampaknya tidak berganjak berbanding kajian musim lalu. Radio Hitz FM terus muncul sebagai pilihan nombor satu dengan 1.58 pendengar. Jumlah pendengarnya juga menunjukkan peningkatan sebanyak 200,000 berbanding kaji selidik yang lalu.

Rancangan sarapan bahasa Inggeris, Morning Crew yang dikelolakan oleh JJ & Ean masih berada di tangga pertama dengan 613,000 pendengar, sementara rancangan lewat petangnya iaitu hitz Drive Thru pula mencatat sebanyak 752,000 pendengar.

Mengekori Hitz FM ialah Fly Fm dengan 728,000 ribu pendengar diikuti Mix FM di tangga ketiga dengan 451,000 ribu, Lite FM dengan 364,000 ribu dan TraXX fm dengan 76,000 ribu pendengar.

Bagi radio dalam bahasa Cina pula, MY FM mempertahankan kedudukannya sekali lagi di tempat pertama dengan jumlah pendengar sebanyak 2.03 juta. Manakala stesen radio 988 pula terpaksa berpuas hati dengan kedudukan pada tangga kedua dengan 1.55 juta pendengar diikuti one FM sebanyak 623,000 ribu pendengar.
Rangkaian radio miliknya AMP terus menguasai senarai carta apabila stesen radio bahasa Tamil turut muncul sebagai pilihan nombor satu bagi pendengar berbahasa Tamil di negara ini.

Radio Raaga turut memperlihatkan peningkatan sehingga 700,000 pendengar. Sentiasa berjaya menarik kunjungan orang ke acara anjurannya, rancangan sarapan pagi dan petang adalah yang paling popular. Masing-masing menemani 994,000 dan 1.01 juta pendengar.

THR Gegar juga terus menjadi jaguh Pantai Timur dengan kelebihan 700,000 pendengar. Bersesuaian dengan gelarannya sebagai Permata Pantai Timur, 1.58 pendengar di di Kelantan, Pahang dan Terengganu memilih Gegar sebagai stesen radio pilihan utama mereka di Pantai Timur.

sumber : www.bharian.com.my

0 comments:

Post a Comment

My Blog List

Archive

Labels

 

sharing is caring | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates