All pictures & stories credit to the right owner. It's not mine. I'm just sharing it with you.

Wednesday, September 15, 2010

'Biar keadilan dilaksana'

SEREMBAN: “Saya cuma mahu proses keadilan berjalan sewajarnya dan tertuduh akan menerima hukuman setimpal dengan apa dilakukannya.”

DIDAKWA...Ali dibawa keluar dari Mahkamah Majistret Seremban, semalam.
DIDAKWA...Ali dibawa keluar dari Mahkamah Majistret Seremban, semalam.
Begitu kata Mohd Yusof Awang Besar, 37, suami kepada seorang ustazah, Norliza Ishak, 35, yang ditemui mati bersama anaknya, Amirul Ayman Mohd Yusoff, 10, di Port Dickson, dekat sini, awal bulan ini.

Semalam, seorang lelaki didakwa di Mahkamah Majistret di sini, terhadap dua tuduhan berasingan membunuh dua beranak itu di sebuah flat di bandar peranginan terbabit.

Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan direkodkan daripada tertuduh, Ali Tan Abdullah, 34, yang memakai baju lokap berwarna jingga.

Mengikut tuduhan pertama, tertuduh yang juga jiran mangsa didakwa dengan sengaja menyebabkan kematian Norliza di rumah bernombor B5-1-09B, Flat Win Min, Pasar Baru, Port Dickson, antara jam 3.15 petang, 2 September lalu hingga jam 10.15 pagi keesokan hari.

Bagi tuduhan kedua, Ali Tan yang bekerja sebagai pemasang paip gas syarikat minyak dan gas didakwa turut melakukan perbuatan sama terhadap Amirul Ayman di tempat tarikh dan masa sama.

Berikutan itu, bagi kedua-dua tuduhan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Majistret M Mageshwary menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 18 Oktober depan di mahkamah sama.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Mahmud Abdullah manakala tertuduh diwakili John Fernandez.

Mohd Yusof ketika ditemui Harian Metro berkata, dia yang bermalam seketika di Senawang, di sini, untuk menghadiri prosiding berkenaan sememangnya tidak mengenali tertuduh.

“Saya akan pulang ke Kelantan hari ini (semalam) dan akan hadir semula ke mahkamah pada 18 Oktober depan,” katanya yang turut ditemani beberapa ahli keluarga dan saudara-mara terdekat.

Harian Metro sebelum ini melaporkan kedua-dua tangan dan kaki mangsa diikat dengan tali serta pita pelekat manakala mulut ditutup dengan kain sarung ketika mayat mereka ditemui.

Mayat Norliza dan Amirul Ayman ditemui jam 10 pagi oleh rakan dan pihak pengurusan bangunan yang melakukan pemeriksaan selepas mangsa dilaporkan tidak hadir mengajar di sekolah rendah di bandar peranginan itu.

Suspek kemudian diberkas polis di rumah neneknya sehari selepas penemuan mayat berkenaan.

sumber : www.hmetro.com.my

0 comments:

Post a Comment

free counters

My Blog List

Archive

Labels

 

sharing is caring | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates